onsdag 4 april 2012

Eskilstuna, del 1. The very beginning.

Jo hej jo.

Jag gör som vissa av er vet praktik på Mälardalens sjukhus i Eskilstuna. Här kommer en kort resumé av mina första dagar...

Fredag: Åkabilåkabåtåkabilåkabilåkabilhämtasläphämtabordåkabilhandlamat.

Lördag: Åkabilåkabilåkabilhämtadäckåkabilätasunkmatåkabilletahusåkabilåkatunnelbanaåkatåg.

Söndag: Leta efter internet på mackedonken, lalla omkring lite på stan och träffa huvudhandledaren på sjukhuset. Då hade Mikkis fortfarande en cykel som inte blivit stulen, så vi cyklade dit. Tar typ 10 minuter från vårt luftmadrassmansion mitt i city. Vi bor typ på E-tunas nygge, och raggarna slirar runt hörnet utanför vårt fönster med jämna mellanrum. Vi har tolkat det som att raggare har dåligt lokalsinne då de hela tiden kör i cirklar, och att de kommunicerar med hjälp av meloditutor, som alla låter likadant. Tutelitruddelilutt-tutitut betyder kanske "Jag anser att ljudföroreningar hör hemma i varje världsmetropol, THIS IS THE CITY WHERE NOBODY SLEEPS!", eller så betyder det kanske "ööööhhhhh". Jag vet inte. Men något måste det ju betyda, för varför skulle man annars hålla på tuta förjämnan?

Måndag: Dagen jag väntat på med skräckblandad förtjusning. Ny i staden, ny på sjukhuset, ny på avdelningen och... ja, väldigt NY (fast jag ofta känner mig ganska gammal). Man är totalt lost, och allt är annorlunda, men ändå lite lika.
De 4 första veckorna är jag på Dagkirurgen, som är en liten avdelning som sitter ihop med uppvaket. Man tar emot patienter, går igenom och fyller i preop-blanketter, sätter en nål eller två, och så får patienten vänta på att OP-personalen kommer och hämtar in henom till operation. Sedan kommer dom tillbaka när dom är färdigopererade, man kollar att dom mår bra och fyller i papper på det, ger dom lite fika och föreskrifter och så får dom gå hem. Det är typ så det ser ut i korta drag. Mycket mindre ortopediska ingrepp, och lite smått och gott.

Tisdag & onsdag: Fortsättningsvis ny och yr, men börjar få lite koll på rutinerna. Det känns väldigt lättarbetat, det finns färdiga "mallar" för omvårdnaden kring i princip alla ingrepp som görs, och "allt" följer samma mönster så här långt. Kul att se en helt annan typ av avdelning än de jag varit på tidigare, och ett helt annat arbetssätt.

Något positivt jag kan säga är att ALLA har varit jättetrevliga, sociala och snälla. Man känner sig välkommen, och det gäller både i vårt korridorboende och på sjukhuset. Jättetrevliga grannar, handledare och patienter! Tror det här blir 8 bra veckor.
...men öronproppar skulle vara bra. Ska stoppa dom i meloditutorna.

Med vänliga hälsningar från luftmadrasslottet.
Vi hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar