söndag 18 mars 2012

Ett inlägg med får, en postkärra och en kär katt med många namn.

Sedan det förra inlägget har det gått bra. 9 lamm föddes utan komplikationer medan min mor var på galej, och efter att hon kom hem har det kommit ännu fler. Nu är jag tillbaka i stan, och spenderar söndagkvällen medelst svärande över skoluppgifter.


Bara så ni vet vartåt det bär...



Lillekatt / Hilding Vilding / Fräsus Klös. Småfåglarnas skräck och fasa.



Snapshot över ett hörn av av de större fållorna. Busiga barn och tålmodiga mödrar. Tackorna känner igen sina lamm på både ljud och lukt, och de flesta har stenkoll på vad barnen pysslar med. Kommer någon farlig människa (eller hund) för nära någon av de mer vaksamma tackorna med familj så stampar hon bestämt med framklöven i marken, och föser barnen bakom sig. Farligt.



Dygnsfärska gullungar. När lammen är nyfödda bor dom med sin mamma i en egen liten "familjebox" i några dagar, så att man har bättre uppsikt över dom, och så att dom kan bonda med varandra i fred. Sen får dom komma ut och busa med de andra. 



Minstingen av fyrlingarna, och en storebror. Ett snabbtest för att kolla om ett lamm mår bra är att känna med fingret i munnen på lammet, det ska kännas varmt. Är det kallt så är det en frusen och förmodligen hungrig liten krabat. Har inte mammatackan tillräckligt med mat så finns det tillskottsnäring att ge med nappflaska. Det är ett pulver som man blandar med varmt vatten, som vällingpulver ungefär. 


Är inte nöjd med bilderna, för kamerabatteriet lurade mig så jag har knäppt under tidspress. Men lammen är ju söta ändå!

3 kommentarer:

  1. Sjukt söta....Vi hade oxo får när jag var liten, två stycken, de välsignades med lamm som sedan välsignade frysboxen och våra tallrikar. Jag åt inte en tugga av det köttet, det var alldeles för traumatiskt för en känslig själ som mig. Nu har jag däremot hårdnat betydligt och smörjer mer än gärna kråset med ett mört litet...ja, du fattar.

    Men det kan synas för jäkligt när men ser dem så här, skära och nya.Mähähähääää....med darrande stämma....snyft......

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara varelser! Gillar lammet med lockig mittbena. Kan du posta ett lamm till övik tror du? Har funderat ett tag på att ha några i vardagsrummet. Om man bäddar med halm kanske det går bra?

    SvaraRadera
  3. Johanna: Ja, lite tragiskt är det allt. Men ack så gott.

    Malin: Jag skulle rekommendera någon form av ströbädd ja. Tjockt lager halm, som sedan blir blandat med gödsel och urin leder till fina kemiska processer som alstrar värme. Det blir som prima golvvärme - i vardagsrummet! Perfekt. När det gäller postande av lamm så vågar jag dock inte lita på postens hantering av paket. Kontrollera om det finns lamm för självplock på någon gård i närheten!

    SvaraRadera