fredag 24 februari 2012

Tandläkarskräck

Idag har jag varit till tandläkaren.
Efter flertalet traumatiska upplevelser med borrning utan bedövning i tandläkarbussen i Sottunga så kan jag ju ärligen säga att det inte hör till mina favoritsysslor att gå dit. Jag är rädd. Till och med fast jag har världens gulligaste tandläkare, Ingela på Tandläkarna.
Nåväl, idag fick jag pröva på något nytt: akupunktur för att slappna av. Ingela ploppade några blå nålar i hårbottnen på mig, och efter en stund så kände jag lugnet...
Jag klarade mig med en enkel dos bedövning för ett av hålen, vilket är lite för mig. Brukar behöva åtminstone det dubbla. På det andra så funkade "pennbedövning" för första gången. Jag spände inte benen så jag nästan fick kramp i dom, jag borrade inte in naglarna i handflatorna och jag kom ihåg att andas. Jag kan inte säga att jag nästan höll på somna, men i jämförelse med hur det brukar vara så.. nästan. Jag kunde tänka på helt andra saker än "dethärkommerattgöraont, dethärkommerattgöraont, dethärkommerattgöraont". Och det gjorde inte ont. Det gick bra. Fantastiskt!
Jag skiter i om det är placebo eller inte så länge det funkar!


2 kommentarer:

  1. Det måste jag pröva! Senast när jag var till Citytandläkarna till hygienisten så höll hon på med lugnande övningar, först kändes det jättelöjligt men det var nog en trevlig upplevelse egentligen. Så bra det blir när man tar bort tandsten.

    SvaraRadera
  2. tandläkarna verkar rocka på bemötande gentemot fobier :) jag ha fått massor av hjälp och tålamod (och diapam) för att klara av att ens sitta i stolen... idag kan jag gå dit utan enorm ångest och utan att hyperventilera tills jag tror jag är lam... mikael som varit min klippa där! skönt när det går bättre!!

    SvaraRadera